Turkvet.Biz
 
Güncel  
YAZILAR / YORUMLAR
   

>Genel

    >Eğitim
   

>Meslek politikaları

   

>Tarım ve Hayvancılık politikaları

    >Hayvan yetiştirme ve ıslah
   

>Gıda güvenliği ve halk sağlığı

   

>Hayvan sağlığı

   

>Hayvan refahı

    >Yaban hayatı
    >Çevre
    >AB Politika ve uygulamaları
    >Dünya Uygulamaları
    >Diğer Yazılar

Teknoloji; Sanal gerçeklik

Sanal gerçeklik, insanın bilgisayarlar tarafından yaratılmış sanal ortamlar içinde diğer insan ve nesnelerle etkileşimini sağlayan teknolojilere verilen genel bir ad. Sanal ortam gerçek bir ortamın benzetimi olabileceği gibi tamamen hayal ürünü bir ortam da olabilir. Uçuş simülatörlerini birinci tip ortamlara, Internet üzerindeki sanal dünyalarda oynanan “Yıldız Savaşları” gibi oyunları da ikinci tip ortamlara örnek olarak verebiliriz.

Günümüzde tamamen hayal ürünü ancak gerçekçi bir sanal ortamın yaratılmasında bilgisayar işlem gücü veya iletişim hızı sınırlamaları gibi teknolojik zorluklar bulunuyor. Buna karşılık, sanal ortamdaki insan ile diğer sanal yaratıklar (örneğin bilgisayar oyunlarındaki “bot”lar) arasındaki etkileşimin benzetiminde hareket yakalama gibi teknikler kullanılarak, sanal ortamın gerçekçiliğinin artırılmasına çalışılıyor.

Günümüzde insan ve sanal ortam arasındaki etkileşim çoğunlukla, ortamın 2/3 boyutlu olarak bir ekran ya da başa takılan özel bir gözlük vasıtasıyla gösterimi yoluyla sağlanıyor. Bu alandaki en önemli gelişme holografik göstergeler. Aşağıdaki bağlantılarda bu teknolojinin örneklerini tanıtan videolara erişebilirsiniz
 
Aşağıdaki video holografik göstergelerin geldiği son noktayı etkileyici bir biçimde gözler önüne seriyor.. http://www.youtube.com/watch?v=oHkUOpYNhoM
Sanal gerçekliğin başlangıçtaki uygulamalarında sadece 2/3 boyutlu görsellik ve ses söz konusu olsa da, ileriki yıllarda dokunma (haptics - http://en.wikipedia.org/wiki/Haptic) ve koku (olfactics - http://en.wikipedia.org/wiki/Olfaction) geribeslemesi ile sanal ortam ile etkileşimin daha gerçekçi hale gelmesini sağlayan teknolojilerin gelişmekte olduğunu görüyoruz. Bunlardan en önemlisi hiç kuşkusuz kişiye fiziksel güç geribeslemesi sağlayan aygıtlar. Görüntü ve ses sanal ortamın algılanmasında en önemli uyarıcılar. Ancak iş gerçekçiliğe gelince, sanal ortam ile etkileşen kişi gerçek hayattaki fiziksel geribeslemeler ile karşılaşmadığı anda sanal gerçekliğin sağlayacağı fayda ortadan kalkıyor. Örneğin bir uçuş simülatöründe pilota gerçek kokpit hareketleri veya kontrol aygıtlarının, örneğin levyelerin gerçek hayatta göstereceği direnç, sarsıntı, v.b. fiziksel tepkiler geribesleme olarak verilemediği anda sanal gerçeklik ortamının “gerçekliği” ortadan kalkıyor ve yalnızca “sanallığı” kalıyor. Bu nedenle aşağıda örnekleri veilen ve insan vücuduna fiziksel geribesleme sağlayan aygıtlar geliştirilmiş durumda.Bu teknolojilerin benzetim dışındaki en önemli kullanım alanları ürün tasarımı, eğitim ve bilgisayar oyunları. Ürün tasarımında bilgisayar destekli tasarım (BDT/CAD) araçlarının kullanımı oldukça yaygınlaşmış durumda. Ürünün işlevsel, fiziksel ve görsel tasarımı bütünüyle bilgisayar ortamında yapılabiliyor. Ancak son ürün prototipi aşamasına gelindiğinde genelde çeşitli teknikler ve malzemeler kullanılarak bir fiziksel modelin yapılması gerekiyor. Daha doğrusu sanal gerçeklik işin içine girene kadar gerekiyordu. Fiziksel geribesleme aygıtlarının gelişimi ve bunların BDT araçlarına entegrasyonu ile prototip süreci oldukça kısalmış durumda.
Tıp etkin kullanım alanlarından bir diğeri. Gerçek ortamda, hasta ile iletişim halinde eğitimin zorluğu ve riskleri dikkate alındığında, sanal gerçeklik teknolojilerinin tıp eğitimine bilimsel ve ekonomik anlamda yaptığı olumlu katkı çok büyük.
 
Aşağıdaki resimlerde verdiğimiz ve sanal insan vücudu üzerinde güç geribeslemeli aletler ile yapılan ameliyat eğitim örnekleri bu katkının boyutlarını anlatmaya yeterli.
Aşağıdaki resimlerde verdiğimiz ve sanal insan vücudu üzerinde güç geribeslemeli aletler ile yapılan ameliyat eğitim örnekleri bu katkının boyutlarını anlatmaya yeterli.
 
Sanal gerçeklik gelişimini sürdürürken, benzer teknolojileri kullanmakla birlikte farklı bir yaklaşıma sahip yeni bir kavramın ortaya çıktığını görüyoruz. Eklenmiş ya da arttırılmış gerçeklik olarak çevirebileceğimiz “Augmented Reality”. Arttırılmış gerçeklik, adından da anlaşılacağı üzere, gerçek dünya üzerine yapılan eklemelerle oluşturulan bir ortam. Sanal gerçeklikte insan sanal bir ortam içine alınırken, arttırılmış gerçeklikte insana, gerçek ortam üzerine bindirilmiş sanal görsel ve fiziksel uyarımlarla zenginleştirilmiş bir ortam sunuluyor.
 
Arttırılmış gerçeklik uygulamalarının sanal gerçeklik gibi tasarım, üretim, mimarlık, eğitim, eğlence, reklamcılık, pazarlama, bilgisayar oyunları gibi alanlarda kendine önemli bir yer bulacağı açık.  Aşağıdaki adreslerde tanıtım ve uygulama örnekleri görülebilir.

Biz üzerinde durulması gereken üç alana dikkat çekmek istiyoruz. Bunlar eğitim, sanayide tasarım, üretim ve bakım/onarım ile tıp uygulamaları. Aşağıdaki videolarda bu uygulamaların örneklerini izleyebilirsiniz.

Etkileşimli Ansiklopedi http://www.youtube.com/watch?v=oHkUOpYNhoM

Tasarım İşbirliği http://www.youtube.com/watch?v=E2kjxfFU7OE

Bakım/Onarım http://www.youtube.com/watch?v=jwfZZdwWI1g

Tıp - Ameliyat http://www.youtube.com/watch?v=PNGOunlLexQ

Sanal gerçeklik ve arttırılmış gerçeklikten sonra sırada ne var diye sorduğumuzda nanoteknolojiyle ilişkili yeni bir mühendislik alanı ile karşılaşıyoruz: Kiltronik (Orijinal adı claytronics ve elektronik sözcüğü ile benzeşim yaparak kiltronik olarak kullandık). Bu alan bizi sentetik/yapma gerçeklik ile tanıştırıyor. Kiltronikte amaç katom (kiltronik atom / orjinali catom) adı verilen ve nano ölçekli yeniden programlanabilir robotlar ile istenen bir şeklin üç boyutlu olarak yaratılabilmesi. Kısaca “programlanabilir maddeler” elde edilmesi. Aşağıdaki video hedeflenen teknoloji ile ilgili bilgi veriyor

.http://www.youtube.com/watch?v=PEIimQIOFEA

Bu teknoloji bizi şaşırtıcı uygulamalara götürebilir. Örneğin üzerinde çalıştığınız ürün modelini yurt dışında işbirliği yaptığınız firmaya göndermek istiyorsunuz. Kiltronik sayesinde tek yapmanız gereken gerekli programlama kodlarını e-posta ile göndermek. Karşı tarafta bu kod katonlara yükleniyor ve ürün modeli oluşuyor. Bu Uzay Yolu dizisindeki gibi bir “ışınlama” demek değil ama çok yakın olduğunu da kabul etmek gerekir.

Linkler
kaynak :Teknoport
Güncel
 

 

 

 

Yeni Sayfa 1
 Copyright © 2006 - 2011 TurkVet ® - Her Hakkı Saklıdır - All right reserved